стрічка

Фейки, що у грудні «гуляли» медіапростором Рівненщини

04 Січня 2022, 15:02
«Брехунець» моніторить інфопростір Рівненщини 5354
«Брехунець» моніторить інфопростір Рівненщини

У грудні минулого року моніторингова група фактчекерського проєкту «Брехунець» зафіксувала тенденцію до незначної кількості маніпуляцій та брехні у медіапросторі Рівненщини. В інформаційному полі спостерігалося небагато явних інформаційних вкидів. Причиною цьому може бути якісна модерація спільнот у соцмережах. 

У нинішній час популярність соцмереж дозволяє миттєво поширювати будь-яку інформацію чи дезінформацію. Тому в поле зору аналітиків Район.in.ua відділу «Брехунець» за грудень потрапило 50 регіональних рівненських груп у Facebook, стрічки онлайн-ЗМІ та 10 Facebook-сторінок місцевих політиків.

Політики досить часто зловживають емоційними висловлюваннями. Адже граючи на емоціях легше дезінформувати. В результаті моніторингу в інфопросторі Рівненщини у грудні ми зафіксували дві маніпуляції від місцевих політиків:

«Росію перейменувати на Московію» – маніпуляція

41 депутат Рівненської обласної ради підтримав звернення до президента та парламенту, аби Російську Федерацію перейменувати на Московію, а її громадян називати москвинами. У документі зазначено, що повернення північному сусіду назви «Московія» позитивно вплине на суспільно-політичні процеси в Україні, та й на розвиток держави загалом.

Однак, це чистої води популізм. Таке звернення не має жодної юридичної сили. Це – політичне рішення, піар. Представники органів місцевого самоврядування можуть вирішувати тільки питання місцевого значення. 

«Перетягування ковдри» між представниками різних політсил щодо центру трансплантології, який ще не збудували – маніпуляція

Після того, як у Рівному заклали капсулу під майбутній об’єкт, зі сторінки нардепа від «Слуги нагороду» Олександра Ковальчука, який представляє місто у Верховній Раді, посипалися звинувачення, що міський голова Олександр Третяк піариться на чужих здобутках. Однак, у повноваженнях центральної влади – фінансувати будівництво тих чи інших закладів. Місцева влада може співфінансувати ці роботи, однак це не основна її функція.

Вона повинна забезпечити заклад необхідним обладнанням, аби пацієнти мали змогу отримувати якісні медичні послуги. Тому твердження, що міський голова Рівного лише піариться на чужих здобутках – маніпуляція. Оскільки проєкт будівництва перебуває лише на початковому етапі, тому зарано роботи висновки про те, хто і яку лепту вніс у його реалізацію.

Фейки виникають там, де є підвищений попит на тему. Вони викликають увагу й інтерес у користувачів, які далі поширюють інформацію, тим самим перетворюють на інструмент пропаганди. Тема коронавірусу в наш час неабияк актуальна, тому не оминула Рівненщину:

«Новий штам коронавірусу «Омікрон» завезли з вакциною» – фейк

На Рівненщині поширювали відео про те, що через появу нового штаму коронавірусу «Омікрон» начебто більше не потрібно робити щеплення, оскільки вакцина на нього не діє. Твердження, що новий вірус до Африки завезли разом із вакциною – фейк!

Як повідомляють у Міністерстві охорони здоров’я України, вакцина від COVID-19 не може інфікувати людину, бо у її складі немає живого вірусу. Так, наявні в Україні вакцини мають різну дію, проте жодна із них не здатна заразити людину коронавірусом.

Щеплення допомагає виробити імунітет, моделюючи потрапляння інфекції в організм. Цей процес не викликає хворобу, але він спонукає імунну систему виробити Т-лімфоцити та антитіла. Іноді після вакцинації можливі легкі симптоми, які виникають при хворобі: підвищена температура, біль у місці ін’єкції. Вони є цілком прийнятними й виникають тому, що організм реагує та формує імунну відповідь.

Коли зустрічаємо фото чи відео, нам може здатися, що це факт. Адже це візуальний матеріал, який показує нам подію, явище чи особу. Але світлини та відео нині є джерелом значної кількості маніпуляцій та фейків. Саркастичного роду фейк аналітики «Брехунця» виявили на Рівненщині: 

«На Рівненщину припливли 20-метрові риби» – фейк

У мережі опублікували світлину двох риб завбільшки з кита, які нібито пропливали в річці на Дубровиччині. Ні, їх там не було і не могло бути. Японські парчеві коропи або коропи кой, які зображені на фото, можуть сягати трохи більше одного метра завдовжки. На малюнку зображені риби, які досягають близько 20 метрів. Вони є прісноводні та невибагливі до корму, але ніяких даних про те, чи можуть ці коропи проживати у річкових водах, немає. Ці риби привчені до штучних ставків і виконують переважно декоративну роль.

Наразі рівень обізнаності українців щодо ґендерної рівності, подолання ґендерних стереотипів, на жаль, залишає бажати кращого, тому цим користуються маніпулятори:

«Стамбульська конвенція несе загрозу традиційним сімейним цінностям» – маніпуляція

У повідомленні автори закликали своїх послідовників «згуртуватися та консолідувати зусилля проти ратифікації Стамбульської конвенції. Коментатори пропонували організувати збір підписів проти ратифікації конвенції по церквах та закликали підтримати петицію «Про відмову від просування гендерних теорій, що суперечать традиційним сімейним цінностям». Однак, Стамбульська конвенція має на меті: захищати жінок від усіх форм насильства й недопущення кримінального переслідування та ліквідацію насильства стосовно жінок і домашнього насильства.

Документ сприяє ліквідації всіх форм дискримінації стосовно жінок та заохочення дійсної рівності між жінками та чоловіками, у тому числі надання жінкам самостійності, розробці всеосяжних рамок, політики та заходів для захисту всіх жертв насильства стосовно жінок і домашнього насильства та надання їм допомоги.

Автори поширюваного допису в телеграм-каналі вводять підписників у оману, маніпулюють, закликаючи виступати проти ратифікації Стамбульської конвенції, як такої, що дискредитує сімейні цінності. 

Халява – то невмируща сила. Сьогодні розіграші полонили весь Інтернет. Ми часто бачимо, як людям пропонують за однісінький лайк виграти телефон, а за репост – взагалі будинок. І хто не хоче випробувати свою вдачу?

«Продуктовий набір та сертифікат на 500 доларів» – шахрайський розіграш

Переддень святого Миколая (19 грудня, - ред.) у мережі активно поширювали англомовний розіграш, у якому пропонували людям отримати набір продуктів першої необхідності вартістю 40 доларів, а ще у 20 таких коробок обіцяли покласти сертифікат на 500 доларів. Користувачі коментували, поширювали далі.

Певно тут зіграв своє передсвятковий настрій? Адже, хто б не хотів отримати подарунок від Миколая? Та розіграш продуктових наборів від американської мережі супермаркетів – фейк, адже на офіційній сторінці компанії такої інформації немає. Неможливо і підтвердити участь у «розіграші», бо форми для реєстрації не існує.

Фото продуктових наборів – вкрадені. Онлайн-тест, який пропонують пройти користувачу начебто як підтвердження участі – потенційно небезпечний, адже згодом вас перенаправляють на інші сайти, де ви можете випадково ввести свої особисті дані.

Моніторинг здійснювався у 50 рівненських групах мережі Facebook (від 8 до 50 дописів на день), 11 новинних сайтів Рівненщини, 5 офіційних сторінкок депутатів місцевих рад та 4 народних депутатів.

 

Коментар
27/05/2022 П'ятниця
27.05.2022