«Ми систематизовано маємо протидіяти дезінформації», – засновник проєкту «БезБрехні» у Луцьку
В обласному центрі Волині триває шостий West Media Forum. Він проходить під лейтмотивом «Правді потрібні медіа».
26 листопада у блоці «Локальні медіа і протидія дезінформації. Неоціненний потенціал» виступив Олександр Гороховський – голова правління ГО «Центр аналітики і розслідувань», засновник проєкту з протидії дезінформації «БезБрехні».
Основна діяльність команди Олександра – розбудова регіональної мережі проєктів з протидії дезінформації. Цю ідею почали реалізовувати з 2018 року на волонтерських засадах.
«Працюючи у форматі протидії фейкам, дезінформації, спілкуючись з колегами, ми дуже багато обмінювались досвідом. Якось в одній з розмов ми задали одне одному питання: а для чого ми це робимо? Як казав Кучма, «Шоб шо?». Зараз це може смішно, але тоді, в 2016 році це був новий тренд», – розповів Олександр.
Команда довела своєю роботою, що їхня ідея працює, адже вдавалася розбудова мережі проєктів з протидії дезінформації на регіональному рівні.
Читайте також: «Соцмережі – чудове поле для маніпуляції чи дезінформації», – медіаконсультантка Олена Дуб
У 2021 році вже реалізовують четвертий проєкт. За словами Олександра, літом цього року аналітики Яндекс опублікували своє дослідження, де вивели карколомну цифру, що 72% усіх фейків про вакцинацію генерується 12 центрами. Це центри, які генерують весь потік дезінформації.
«Фейсбук щомісяця видаляє або маркує як неправдиві близько 30-50 мільйонів оригінальних повідомлень дезінформації. Такий обсяг є чітко систематизованим та структурованим. Тому всі ми маємо точно так само систематизовано протидіяти всій цій дезінформації», – наголосив Олександр.
Також спікер додав, що це потрібно робити для того, щоб коли у нас станеться чергова пандемія, ми не виводили якийсь інший термін, такий як, наприклад, інфодемія.
«Це наша з вами реакція на інформаційні «вкиди». Якщо ми з вами бачимо тисячу «вкидів», фейків на ту чи іншу тематику, то нам здається, що це хаос. Але насправді цей хаос дуже впорядкований», – пояснив чоловік.
З 2019 року команда перестала працювати з окремими журналістами й почала співпрацювати вже з цілими редакціями. Взяли в менторство редакції з різних регіонів України, які створюють як текстовий контент, так і відео.
Читайте також: «Потрібно інвестувати в кібербезпеку, чого б це не коштувало», – Вайдас Салджаніус на West Media Forum
Редактори аналізують різноманітну інформацію й викривають фейки та дезінформацію. Також сформували віртуальну редакцію експертів (США, Європа та Україна), які будуть проводити навчання партнерів з регіональних медіа.
«Чому важливо акцентувати роботу на регіонах? Кожен регіон, це невеличка своя інформаційна бульбашка. У кожного регіону свої особливості. Бо, наприклад, я сидячи у Києві, чи мої колеги – вони ніколи не зрозуміють, чим живе та область. Чому цей фейк, ця дезінформація саме тут важлива, чому вона б’є по вразливих групах. Тому, напрацьовуючи цю стратегію з кожною редакцією, ми намагаємось сформувати ефективну роботу у кожному регіоні, враховуючи всі ці особливості. Бо, наприклад, те, що працює в Луцьку, не працює в Краматорську, те, що працює в Тернополі, не працює в Запоріжжі», – пояснив Олександр Гороховський.
Повна програма форуму доступна на сайті. За перебігом West Media Forum можна спостерігати онлайн.
***
Ця публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Співпраця автора з Представництвом Євросоюзу в Україні будується на невтручанні в редакційну політику мережі Район.in.ua. Теми, формат, героїв обирає редакція і не погоджує з міжнародними партнерами. Всі матеріали, створені в межах такої співпраці, мають відповідне маркування, а окремі думки, висловлені в матеріалах, їх зміст є виключною відповідальністю авторів і необов’язково відображають погляди Європейського Союзу та його інституцій.