РАЙОН.IN.UA

Як побачити шедевр в абстракції: цитатник Академії сучасного мистецтва

17:01 20.11.2018
1063

З появою Музею сучасного українського мистецтва Корсаків лучани мають «замороку»: розумітися на всіляких абстракціях, стилях і авторах. Саме для цього при закладі запрацювала Академія сучасного мистецтва.

Проект стартував у символічну дату – 17 листопада на День студента. Теоретик і практик історії мистецтв з Чернівців Олександр Сушинський провів першу вступну лекцію. У наступні суботні вечори (о 17:00) мистецтвознавець розповідатиме про живопис, фотографію, кіно, перформанс, театр, музику та інші напрямки.

Район.in.ua підготував цитатник Олександра Сушинського про те, як же зрозуміти сучасне мистецтво.

***

«Тотальне сприйняття твору мистецтва – це коли ви розумієте позицію автора, маєте схожий на його досвід. Коли ви дивитесь якийсь фільм, театральну виставу чи проект – щось вам подобається, а щось ні. Чому так відбувається? Якщо у вас є якийсь досвід того, що переживав митець, то ви із задоволенням комунікуєте з цим витвором на рівні афекту, катарсису. Якщо у вас цього досвіду нема, то, у кращому випадку, ви просто пройдете повз, а у гіршому – з ненавистю відвернетесь від твору»

***

«Від несвідомого глядача часто можна почути – «Що особливого в тому квадраті Малевича? Моя дитина теж так може намалювати». Подібна ситуація з абстракцією… Справа не в тому, можеш ти так чи не можеш зробити, а в тому, як ти дійшов до цього, що ти закладаєш в це і сама ідея, навіщо ти це робиш»

***

«Критерій якості – найбільш складна штука, з якою треба, але водночас неможливо розібратись до кінця. Дивлячись на картину Ребрандта чи Тиціана, ви, швидше за все, зрозумієте, чому це витвір мистецтва. Адже ці роботи майстерно виконані за всіма параметрами минулого і сьогодення. Водночас набагато тяжче сприйняти абстракцію як мистецький твір»


***

«Розуміння мистецтва у різні епохи не було однаковим. У Давній Греції чи середньовічній Європі до когорти митців зараховували і ремісників, і музикантів, і астрономів, і поетів, і художників, і науковців. Мистецтвом було все, що так чи інакше пов’язане з певними здібностями»


***

«Критерій якості можна розглядати за двома етапами. Перший етап – це зміст твору, його ідея. Другий етап – це форма. Проте якщо ви не погодились з першим етапом, то другий не матиме ніякого значення»


***

«Що таке конфігурація? Конфігурація – це коли ви бачите в хронологічному, історичному розвитку все мистецтво як таке. Бачите загальну схему»

***

«Що таке текст і контекст? Текст – будь-який витвір мистецтва, ідея. Наприклад, книги Шекспіра, роботи Малевича – це текст. Контекст – те, що іде з текстом. З текстом йде колообіг ідей, міфів, легенд. На цьому часто спекулюють ринки, аукціони»

***

«Наведу кілька прикладів важливості контексту. У 70-х роках комісія, яка займалась дослідженням оригіналів та підробок картин Рембрандта, виявила невідому картину Ребрандта «Дівчина в чорному береті». Рентген показав, що це якісна підробка ІХ століття. Тоді її продали за 40 тисяч доларів. Лише у 2000-х роках, коли комісія провела нове дослідження, стало зрозуміло, що це не підробка. І картину було продано за 9 мільйонів доларів. Контекст змінився – змінилась вартість роботи»

***

«До прикладу, пластиковий стаканчик. Зазвичай його продають за безцінь. А тепер уявіть стаканчик, з якого пив сам Леонардо ді Капріо. Уявіть, скільки він коштуватиме? Так само можна говорити про шкарпетки чи рукавички Майкла Джексона, які можна продати на аукціоні за сотні тисяч доларів. Без контексту всі ці речі не матимуть цінності»

***

«На картину «Мона Ліза» Леонардо да Вінчі довго не звертали увагу, поки її не вкрали. По суті, люди ведуться на контекст, розкручену легенду»

***

«Тепер візьмемо щось з кінематографу. Наприклад, фільм «Титанік». Одне відчуття – коли нема досвіду «утопленика» і зовсім інше, коли ви самі колись тонули. Зовсім інше сприйняття на емоційному рівні».

Читайте також: Як у музеї Корсаків «друкували ногами»: покрокова інструкція друку гравюр в домашніх умовах

Тетяна БИК

Фото Олесі САЄНКО

Коментарі
23 вересня
Сьогодні
Вчора