Як не стати жертвою шахраїв в інтернеті
Масового поширення в Україні набули злочини, пов’язані з онлайн-шахрайствами. Проблема протидії шахрайству в Інтернеті стоїть дуже гостро, адже понад 80% звернень громадян до кіберполіції припадає саме на такий вид злочинів (у середньому до кіберполіції за рік надходить близько 40 тисяч звернень громадян, 80% із яких – щодо шахрайства).
Щоб громадяни не ставали жертвами онлайн-шахраїв, Кіберполіція України розробила пам'ятку.
Левову частку звернень громадян до кіберполіції складають скарги на продаж неіснуючих товарів, злочини з використанням соціальної інженерії, афери з використанням фішингу.
У більшій частині випадків ці схеми доволі банальні: псевдопродавці в інтернеті пропонують різні товари і послуги та просять передплату, а після отримання грошей – зникають. Або ж створюють фішингові посилання, копіюючи інтерфейс популярних сайтів, – банків, служб доставки, сервісів поповнення мобільного рахунку, різних сайтів, зокрема і державних, для отримання соціальних виплат. Загалом шахраї завжди адаптують свої схеми відповідно до запитів і потреб суспільства.
Службовці кіберполіції напрацювали алгоритм дій, який мінімізує можливості шахраїв ошукати вас. Ось кілька порад, яких варто дотримуватися, щоб уберегти себе та свої рідних від шахраїв під час користування мережею Інтернет:
- завжди будьте пильними при здійсненні покупок через інтернет-ресурси (магазини, аукціони, дошки оголошень, соціальні мережі тощо
- вимагайте від продавця копії паспорта чи реєстраційних документів суб’єкта господарювання;
- перевіряйте наявні дані продавця (інтернет-ресурсу, номеру телефону та банківської картки) через сервіс «STOP FRAUD», який функціонує на базі ресурсу www.cyberpolice.gov.ua (офіційний сайт Департаменту кіберполіції).
- читайте відгуки про продавця, радимо не довіряти відгукам, що безпосередньо залишені на самому сайті.
У разі отримання телефонного дзвінка від шахраїв не піддавайтеся паніці та спробуйте отримати якомогао більше інформації про шахраїв, обставини пригоди:
- намагайтесь отримати інформацію про можливі способи переказу коштів шахраям (банківська платіжна картка, номер телефону або ін.);
- за можливості, зателефонувайте близькій людині (у разі вимагання коштів за вирішення різного роду питань стосовно ваших близьких, пов’язаних із діяльністю правоохоронних органів або з інших причин), перевірте її місцезнаходження та в жодному разі не перераховуйте і не передавайте кошти зловмисникам;
- у разі несанкціонованого списання коштів з карткового рахунку негайно повідомлте банківську установу та правоохоронні органи;
- обмежуйте дзвінки на номери телефонів, що працюють в режимі автовідповідача, поцікавтеся наявністю відгуків у мережі інтернет про такі номери.
Загальне правило – у кожному випадку вчинення стосовно Вас шахрайських дій обов’язково звертайтеся до правоохоронних органів та передавайте всю отриману інформацію про шахраїв.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром