стрічка

Факти та фейки про український цивільний літак, який «летів бомбити Брянську область»

06 Квітня 2023, 23:41
Факти та фейки про український цивільний літак, який «летів бомбити Брянську область» ФАКТЧЕК 2756
Факти та фейки про український цивільний літак, який «летів бомбити Брянську область»

Вчора, 5 квітня, російські телеграм-пабліки і новинні сайти рясніли новиною про те, що в Брянській області росії впав (в інших версіях – приземлився після поломки гвинта) український легкомоторний цивільний літак, а пілота затримала ФСБ. З’явилося і відео так званого допиту затриманого, де він розкриває своє ім’я, мету та деталі польоту.

Але в цій події, як завжди, є багато «але», які говорять про те, що однозначно тлумачити ситуацію не є можливим. В ній є чимало нестиковок, неузгоджених деталей і протиріч. Хоча є і дійсні факти.

Тож далі – розбір по складових ситуації в матеріалі фактчекерів проєкту «Без Брехні».

ФАКТИ І ФЕЙКИ

ЩО ЗАТРИМАНИЙ ГОВОРИТЬ НА ВІДЕО

На фото, яке поширили російські ресурси, літак, який начебто впав стоїть на полі без видимих ознак пошкодження. Тобто, якщо і була якась технічна несправність, то пілот зміг посадити літак. До того ж сам затриманий – як це видно з відео – теж не зазнав ушкоджень.

Затриманого чоловіка розпитують десь серед лісосмуги. Він розповідає, що його завданням було летіти на малій висоті за «ведучим» (аналогічним цивільним літаком) і за його командою зробити фото. На питання, чи знав він, що летить на територію РФ, каже, що не знав.

«Було сказано, що ми летимо на південь. По маршруту, скажімо, з Київської області на південь. Місце зльоту – привезли мене на стару площадку авіахімробіт. На планшеті був відмічений піонертабір. Потім планшет виключився і я летів за ведучим», – каже затриманий, який визнає себе як Олександр Морозов.

За словами чоловіка, на політ він погодився за 50 тисяч гривень. Політ, за словами пілота, був розвідувальний – за командою відомого він мав сфотографувати певну територію. З собою йому начебто дали бронежилет і автомат. Такий же «набір» нібито був пілота іншої машини. Олександр Морозов каже на відео, що він – приватний пілот і з початку війни не літав. Про українську територіальну оборону відгукнувся зневажливо:

«Був контрольний політ на малих висотах, як працює наше ППО. Так як наше ППО і тероборона стріляють у все, що рухається, треба вдягати бронежилет… Зброю сховав у лісосмузі, бо якби теровці побачили зі зброєю, то почали б стріляти. Вони у всіх стріляють».

Пілоту начебто наказали тримати висоту 50 метрів, щоб не попасти на радари ППО. Причина падіння літака – поламався гвинт.

Інша цікава деталь – у разі невдалої місії, як каже пілот, він мав повертатися назад сам: «По маршруту», - уточнює льотчик. Але питання, якщо він не знав куди летить, то як міг повернутися по тому маршруту, якого не знав?

Втім, ми поки залишимо оцінку не співпадінь і протиріч у розповіді пілота. А з’ясуємо інший факт.

ХТО ТАКИЙ ОЛЕКСАНДР МОРОЗОВ?

Тож, перш за все варто з’ясувати, чи дійсно Олександр Морозов – таки Олександр Морозов. Ми перевірили дані, які стосуються пілота з відеоролика, які є у відкритому доступі. І ця людина насправді існує. Пошук співпадінь за обличчям на одному із інтернет-сервісів дав кілька результатів – про нашого пілота писало щонайменше два українських видання. На сайті «Думская», до прикладу, є новина 2012 року про фестиваль малої авіації під Одесою. Там згадується Морозов і є його фото.

Результати пошуку схожих облич в інтернеті

Також у 2018 році в нього брало інтерв’ю видання «Настоящее время». Тоді пілот справді розповідав, що навчився літати в 50 років і купив маленький літак. Коли росія вторглася на територію України в 2014 році, у Олександра Морозова «змінився світогляд» і він разом з іншим пілотом Юрієм Покусаєм зайнялися волонтерською діяльністю – допомагали вивозити українських поранених з Донбасу. Колеги навіть організували невелику авіабазу-аеродром у Харківській області, де розміщували свою цивільну техніку.

Як свідчать дані з сервісу моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру OpendataBot, Олександр Морозов дійсно є співзасновником громадської організації «Цивільний повітряний патруль України». Раніше волонтери організації створили систему літаючої «швидкої допомоги» на Харківщині. Зараз деякі її льотчики виконують бойові завдання.

В організації є сторінка у Facebook, тож ми зв’язалися з колишніми волонтерами і запитали, що організація може сказати про відео з Морозовим, яке поширила роспропаганда. Було отримано таку відповідь: 

«Олександр Морозов свого часу, до 2018 року, був нашим пілотом, а з 2018 року він у нас вже не літав. Знаємо, що він виконував польоти в якості приватного пілота в приватних цілях».

ЩО НЕ ТАК З ФАКТАМИ НА ВІДЕО

Отже, вихідні дані, які встановив попередній аналіз, говорить про те, що український пілот із ім’ям Олександр Морозов справді існує, і з початку вторгнення росії на територію України він власними силами допомагав нашим військовим на фронті та був в загальному патріотично налаштованим. І це дуже резонує з тим, що він говорить під час допиту – зокрема, скаржиться на тероборону та пояснює, що виконував завдання за гроші.

Що ж не так з іншими фактами? Перш за все, цікаво те, що два цивільні легкомоторні літаки під час оголошеного воєнного стану в Україні піднялися в небо виконувати завдання над територіїю країни-агресора. Це неможливо, адже повітряний простір над Україною закрили для польотів цивільної авіації ще 24 лютого 2022 року, у день повномасштабного вторгнення росії. Відповідне оголошення опублікували тоді на сайті держпідприємства обслуговування повітряного руху України «Украерорух/UkSATSE». Зрозуміло, що скасування заборони ще не було.

По-друге, Морозов каже, що йому начебто сказали летіти на південь з Київської області, а потім він випадково потрапив на територію росії. Постає цілком логічне питання – невже у літаку не було хоча б елементарних приборів навігації? Це малоймовірно. До того ж, Морозова не можна віднести до пілотів-новачків – він має вже 10-літній досвід пілотування. Тому міг прекрасно орієнтуватися за візуальними ознаками місцевості, рухом сонця. Тим більше, що політ відбувався у світлий час доби. Тож версія, про те, що не знав куди летить і його використовували «всліпу» – сумнівна.

По-третє, у самій версії від росіян, є так би мовити, варіанти навздогін. Якщо перша інформація від них говорила, що у пілота був тільки бронежилет і автомат, і він летів з розвідувальною місією. То згодом, з’явилася версія про важіль від пристрою для скидання бомб, який було знайдено у літаку. І як стверджують росЗМІ, цей самий апарат вже залітав у Брянську область і нібито «скинув бомбу на вежу зв’язку». А тепер він «летів у напрямку нафтопроводу «Дружба».

Враховуючи компактність літального апарату, що навіть теоретично не міг мати вагоме бомбове навантаження, відсутність спеціальних пристроїв бомбометання та прицілювання, відсутність досвіду у пілота у такій справі – версія з прицільним бомбардуванням нафтопроводу «Дружба» є малоймовірною.

Літак, який начебто летів "бомбити Брянську область"

ВИСНОВКИ

У висновках ми дозволимо собі висунути версії того, що сталося, з урахуванням виявлених фактів та навпаки – недостовірних елементів інформації.

Версія 1. Пілот таки виконував «секретне завдання». Вірогідність такого сценарію – малоймовірна.

На її користь, дуже умовно, може говорити тільки той факт, що українська сторона ніяк не коментує цю ситуацію (на момент публікації матеріалу). На ваги за цю версію може лягти і той факт, що перед нами на відео реальна людина, громадянин України, колись відносно відома людина. Проте, і перший, і другий факт між собою не мають логічного ланцюжка. Тож це просто два окремі факти.

Версія 2. Відео із пілотом і літаком – чергова постановка пропагандистів. Вірогідність такого сценарію – висока.

Використання постановочних відео останнім часом стало трендом російської пропагандистської машини. Вказані вище факти, що є суперечливим:

  • завдання за гроші (натяк на найманство);
  • дві версії мети – спершу розвідка потім «бомбардування»,
  • використання пілота «всліпу»;
  • закритість українського неба для цивільної авіації;
  • нерозуміння, то чию ж місію він виконував – якщо секретних служб України, то ті, проводячи таку операцію, мали б попередити ТрО, якого так боїться пілот, про даний план, аби літак не був збитий своїми ж. А озброювати пілота броніком та автоматом на випадок зустрічі з ТрО – вкрай нелогічно.
  • відсутність будь-якої інформації про перший літак від російських джерел і служб – по факту про нього стало відомо тільки зі слів пілота.

Тобто з російського боку ніхто навіть не підозрював, що був ще один літак. І це при тому, що він теж мав би хоч на певний час залетіти на територію рф.

В цій версії залишається відкритим тільки питання – якщо це постановочне відео, то як український громадянин, пілот, опинився у ворога. Тут варіантів чимало – депортація, був взятий в полон, колаборація (наприклад, під погрозами).

На користь версії з режисурою може вказувати і той факт, що саме Брянську область російська пропаганда намагається вже тривалий час намалювати як «гарячу точку» на кордоні з Україною. Штучно створюються прецеденти, агресії української сторони проти цивільного населення регіону. Історія з літаком – може бути одним із чергових епізодів.

Коментар
28/04/2024 Неділя
28.04.2024