стрічка

Ми стріляємо інакше: шеф-редакторка Ukraїner Анна Яблучна про вплив війни на роботу медіа

19 Січня 2023, 18:00
Анна Яблучна 4377
Анна Яблучна

У Луцьку пройшов сьомий West Media Forum, який відбувся під лейтмотивом «Amore, More, Ore, Re» (Любов, характер, слова, дії).

Одна з панелей форуму мала на меті розповісти присутнім про переформатування та прискорення медіа в умовах війни.

На прикладі досвіду Ukraїner шеф-редакторка україномовної версії видання Анна Яблучна розповіла, яких трансформацій довелося зазнати їхньому медіа, а також поділилась з присутніми колегами порадами, як стати кращими, попри всі виклики нинішнього часу, – інформує журналістка Район.in.ua.

Варто зауважити, що Ukraїner – мабуть, найбільша волонтерська медіаорганізація в Україні, адже до її функціонування залучені понад 700 волонтерів. До того ж вона має 15 іншомовних версій.

Якщо до повномасштабної війни Ukraїner був медіамайданчиком з унікальними історіями, відео- та фотоконтентом про українські історичні регіони і про український контекст за кордоном, а значну частку контенту займали історії успіху, змін, втілення реформ, збереження спадщини та історичної памʼяті, то після 24 лютого 2022 року медіа почало мовити про війну та подолання катастроф, спричинених окупаційними військами. Одним із найважливіших пріоритетів стали оповіді про незламність українців, розказані різними мовами на різних платформах.

«Після повномасштабного вторгнення все змінилось, але війна була в наших планах. Приблизно за тиждень до війни кожен волонтер і член нашої команди отримали документ про те, що робити, коли все почнеться. А основна команда мала план, як працюватиме медіа в нових умовах. Ми створили запасний план. Ніхто не хотів, щоб він втілився, але він втілився, і ми працюємо по ньому», – розповіла Анна Яблучна, зауваживши, що цінності Ukraїner, однак, лишились незмінними – це глибина і спільнота.

Читайте також: Майбутнє має мати цілісне і ціннісне, або Для чого існують музеї сучасного мистецтва та журналістика

«Ми завжди ставимо собі питання: хто ми, нащо ми випускаємо той чи інший матеріал, нащо створюємо цей спецпроєкт чи видаємо цю книгу? Бо відповіді на ці питання нам допомагають бути унікальними і думати, яку нову цінність ми можемо принести», – поділилась тонкощами професійної роботи спікерка.

Зміни, яких зазнав Ukraїner після «широкої» війни:

  • Стали швидким медіа – контент продукується оперативніше, його стало більше;

  • Повністю перезапустили наявні канали комунікації та навіть додали нові, вийшовши на платформи тік-ток, вайбер, твіттер і вайбер англійською тощо;

  • Запустили нові мовні версії: угорську, португальську та корейську;

  • Вперше випустили музичні відео;

  • Ще потужніше запрацювало видавництво;

  • З першого дня широкої війни медіа фіксує мемну культуру і випускає підбірки мемів про те, як росіяни ганьбляться в Україні  – це хороший спосіб підірвати їхню віру в себе.

  • Започаткували нові спецпроєкти:

«Хоробрі міста» – про опір окупованих міст;

«Деокупація» – експедиції звільненими територіями;

«Стилет чи стилос» – про інтелігенцію в окопах;

«Голоси окупації».

  • створили комунікаційний відділ.

«До війни ми розповідали про Україну: хто ми, які ми. Ми зрозуміли, що якщо лишимось такими ж, то станемо нецікавими», – пояснила Анна Яблучна про рушій трансформації Ukraїner та додала, що їхнє медіа, обираючи теми для висвітлення, керується трьома чинниками: береться за те, що цікаво колективу, те, що корисно усім, і те, що корисно комусь конкретно, при цьому, продовжуючи говорити з аудиторією про важливі теми, зокрема ті, які допомагають документувати велику війну і долати її наслідки.

Команда Ukraїner, попри всі виклики і труднощі, не планує зупинятись на досягнутому та будує нові амбітні плани. Приміром, нині спільнота активно обдумує нові мовні версії видання, серед яких зокрема кримськотатарська.

«Ми мріємо про повернення Криму і відкриття школи Ukraїner», – поділилась потаємним Анна Яблучна. 

Читайте також: «Ми робимо сувеніри з осколків снарядів»: як українським медіа вдається допомагати ЗСУ

«Наша робота – це гра в довгу, це далекоглядна історія, це формування культурного простору. Ми стріляємо інакше, але коли військові у коментарях під нашими відео пишуть, що завдяки нашій роботі вони розуміють, чому вони там, всі сумніви про те, що ми робимо замало – розвіюються одразу», – резюмує шеф-редакторка Ukraїner.

Підбірка порад  щодо контенту для медійників від Анни Яблучної:

  • Якісний контент не втрачає актуальності ніколи. «Його може бути більше чи  менше, але вам будуть донатити все одно, якщо ви робите якісно свою роботу».

  • Відстежуйте, що читає ваша аудиторія. «Ви можете тиждень готувати матеріал про те, як російська армія гвалтує. Шукати нові лексеми і правильні формулювання, а врешті пост з котиками чи фотографія з деокупованого Херсона набере більше лайків і порве всі рейтинги».

  • Давайте аудиторії розважальний контент, бо сміх це теж спосіб війни, але не зловживайте цим.

  • Давайте аудиторії нормальні життєві інструкції на зразок «Що робити, коли.. », «Що робити, якщо…»

  • Повертайтесь до героїв своїх колишніх публікацій;

щодо організації роботи колективу:

  • Сегментуйте штат – від цього ваші матеріали стануть кращими. Коректор і редактор це не та сама людина. «Поєднувати можна, поєднувати дешевше, але це впливає на якість»;

  • Випрацьовуйте чіткі редакційні політики, радьтесь з колективом, як ліпше писати чи подавати певну інформацію, не приймайте рішення одноосібно;

  • Не бійтеся нових проєктів, але завжди закріплюйте відповідальних людей за них, бо надія, що хтось це зробить, – не працює;

  • Якщо бачите, що вам бракує ресурсів, залучайте людей на аутсорсі – інституції, університети, ГО, колег з інших медіа;

  • Не сприймайте хорошу роботу колег як даність – давайте фідбек;

  • Ставте перед собою цілі і робіть підсумки, аби бачити, як ви рухаєтесь;

Проте найважливіше у роботі медіа, за словами шеф-редакторки, – формувати спільноту, яка не боятиметься сказати «у мене не виходить, мені треба підтримка»; яка не побоїться сказати «давайте не будемо випускати цей матеріал, бо це небезпечно для героя» або яка скаже «а запустімо ще один проєкт, бо ми це можемо».

Коментар
25/04/2024 Середа
24.04.2024