У Луцьку пішоходи ризикують безпекою

51 гривня чи життя: як у Луцьку пішоходи ризикують безпекою

16 Червня 2019, 17:10

У поспіху й через відчуття безкарності містяни піддають себе смертельній загрозі.

«Пішохід завжди правий, але не завжди живий», – говорять луцькі патрульні. Пішохід – повноцінний учасник дорожнього руху, а проте часто поводиться так, ніби йому все дозволено. Таким чином він наражає на небезпеку не тільки своє здоров’я і життя, а й цілісність інших людей. Неправильна поведінка пішоходів може спричини аварію і забрати чиєсь життя. Самі ж пішоходи ставляться до цього халатно, а штраф 51 гривня їх не лякає.

БАЙДУЖІСТЬ ВБИВАЄ

У пообідню спеку зупиняємось між зупинкою та пішохідними переходами на проспекті президента Грушевського. Від цього місця і вправо, і вліво на приблизно однаковій відстані є пішохідні переходи. Йдемо звичайним середнім кроком до обох, вправо – 95 кроків, вліво – 75. Секундомір показує трохи більше однієї хвилини вправо і трохи менше – вліво.

За одну хвилину можна зробити легкий макіяж, підсмажити яєчню, скласти план на день, прочитати й відповісти на повідомлення. Та деяким людям однієї хвилини мало, щоб дійти до пішохідного переходу. Лише за три хвилини на проспекті президента Грушевського близько десяти людей перейшли дорогу не на «зебрі». Найчастіша відмовка – поспіх. Тільки-от часто ціна цьому поспіху – життя.

Жінка, яку ми сфотографували, коли та перейшла дорогу не на пішохідному переході, підходить і каже: «Я перепрошую, чим ви тут займаєтесь? Треба в людей питати, перш ніж хе*ньою займатись». На зауваження щодо неправильного переходу дороги вона тільки відмахнеться рукою і згодом знову перейде дорогу не на «зебрі».

Чоловік на підпитку пропонує в подарунок букет піонів. Розмовляє, вмовляє зустрічних людей взяти букет, а потім переходить дорогу, не на пішохідному переході… На зауваження так само відмахується рукою і каже, що йому байдуже.

І так як людина, яка бере в руки пачку цигарок бачить надпис «куріння вбиває», так і пішохід щоразу, коли переходить дорогу, має уявляти надпис «байдужість вбиває».

ДОРОЖНІ РИЗИКИ

З початку року у Волинській області патрульні склали 1146 адмінматеріалів за порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами та особами, які керують гужовим транспортом, і погоничами тварин. Працівники екстреної медичної допомоги у Луцьку зазначають, що перехід не на «зебрі» не тільки може спричинити ДТП, а й призвести до важких тілесних ушкоджень пішоходів та навіть смерті.

За даними патрульних, Київський Майдан, проспект Перемоги та проспект Соборності  в Луцьку – магістралі, де рух особливо інтенсивний і є великий ризик потрапити під колеса  пішоходам, якщо ті неправильно переходять дорогу. За три місяці патрульні оформили понад 500 постанов за частиною 1 статті 127 КУпАП.

Пішоходи систематично порушують правила дорожнього руху у Луцьку у таких місцях: проспект президента Грушевського, 2, клуб «Версаль»; проспект Соборності, між авторинком «Формула» та ТРЦ «Порт Сіті»; проспект Соборності, 38 та проспект Соборності, 37 (церква Всіх Святих Землі Волинської); проспект Перемоги між будинками №12 та №3; Північний ринок та вулиця Соборності,1; проспект Молоді, 14 та ТРЦ «Гостинець»; проспект Відродження,4 та вулиця В.Хурсенка, 58; проспект Відродження, 22 та вулиця Богомольця, 2; вулиця Рівненська 105 та проспект Відродження, 1 (готель «Лучеськ»); вулиця Рівненська, 55 та вулиця Рівненська, 48; перехрестя вулиць Д. Гордіюк та вулиці Конякіна.


Прес-секретар патрульної поліції у Волинській області Ольга Бузулук називає одними з найпоширеніших причин неправильного переходу дороги пішоходами ментальну несвідомість людей, байдужість і необізнаність.

«Ми помітили, що найбільше таких порушень серед людей поважного віку. Був такий випадок, коли маленька дівчинка йшла з бабусею, то та її тягнула за руку, казала: «Бабусю, давай перейдемо на пішохідному переході, тож тут не далеко»», – каже Ольга Бузулук.


Ще одним ризиком для безпеки на дорогах є пішоходи в нетверезому стані. Такі люди часто не володіють своєю координацією і не повністю оцінюють свої дії. Відповідно до частини 3 статті 127 КУпАП є відповідальність за вчинення правопорушень пішоходами, які перебувають у стані сп’яніння. Вони тягнуть за собою штраф у розмірі 136 гривень. Однак притягти до відповідальності пішохода у стані алкогольного сп’яніння неможливо. Нема інструкції, яка б пояснила процедуру та послідовність дій при покаранні за таке порушення. Через це для всіх учасників дорожнього руху, окрім водія, які порушують правила дорожнього руху в стані алкогольного сп’яніння, відповідальність все одно не настане. Такому порушнику загрожує лише попередження або штраф у розмірі 51 гривні.

Важливим фактором для безпеки пішоходів є чітка дорожня розмітка й турнікетні огорожі.

«У поточному році плануємо встановити пішохідне турнікетне огородження по вулиці Кравчука біля 21 гімназії і по вулиці Дубнівській біля школи №7. Також замінимо турнікети по проспекті Відродження біля міської лікарні №2 і  на проспекті Відродження біля обласної лікарні. Зараз поновлюємо дорожню розмітку, перед 1 вересня при необхідності біля шкільних і дошкільних закладів ще раз поновимо», –  розповів начальник відділу інженерно-транспортної інфраструктури департаменту ЖКГ Володимир Козел.



КОЛИ ДІТИ ВЧАТЬ ДОРОСЛИХ

Патрульні регулярно проводять для дітей акції, квести, лекції та інші заходи на тему безпеки дорожнього руху. Результат «на лице». Поліціянти діляться досвідом: діти більш свідомі, ніж дорослі.

«Часто діти обізнаніші за дорослих і дають їм приклад. Звичайно, ми проводимо заходи з дітьми на цю тему. Є чотири шкільні офіцери. Вчителі самі не раз дзвонять і просять провести такі заходи», –  пояснює прес-секретар патрульної поліції у Волинській області Ольга Бузулук.

Шкільний офіцер поліції – це поліціянт, який стає для дитини другом, наставником і порадником. Такі офіцери створюють безпечне середовище у навчальних закладах, пропонують варіанти розв’язання проблем і діляться досвідом.

Особливу увагу патрульні приділяють вихованцям дитячих садочків. В ігровій формі вони доступно пояснюють про правила дорожнього руху. Дарують дітям світловідбивні жилетки та браслети.

ШТРАФИ

Штраф за порушення статті 127 ч.1 Кодексу України про адміністративні порушення «непокори пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху» мізерний – 51 гривня. Людям легше заплатити штраф, ніж правильно перейти дорогу. Але профілактичні бесіди трохи присоромлюють людей і діють.

Під час однієї з акцій превентивної роботи (превентивний – який попереджає що-небудь, запобігає чомусь, – ред.) патрульні вели пішоходів до зімітованого пішохідного переходу, де стояв відповідний знак і де їх розпитували про правила дорожнього руху. Виявилось, що більше 30 зупинених пішоходів не знали правильних відповідей на звичайні запитання: чим вирізняється пішохідний перехід, в якій послідовності треба дивитись на дорогу, щоб її перейти, яка відповідальність за порушення правил дорожнього руху пішоходами.

Також патрульні нагадують пішоходам про носіння світловідбивних елементів у темну пору доби, обережність у дощову погоду та уважність до дітей.


Ще одна акція, яку патрульні провели задля безпеки на дорогах – «відповідальний пішохід». Патрульні і небайдужі лучани за допомогою спеціально виготовлених трафаретів демонстрували пішоходам, як правильно переходити дорогу.

Порівняємо штрафи за порушення пішохідного руху в інших країнах. У Польщі за перехід дороги у непризначеному місці доведеться заплатити 708 гривень, за пішохідний рух по велодоріжках, рух під колеса автомобіля, невиправдано повільний перехід дороги чи зупинку посеред проїзної частини — 354 гривні. У Німеччині штрафи для пішоходів стартують від 151 гривні. Суворіше із цим у Бельгії. Там вам доведеться викласти з кишені за перехід дороги на «червоне» або в недозволеному місці 1510 гривень.

Коли пішоходам байдуже на зауваження патрульних і перехожих, в нагоді мали б стати штрафи. Та для багатьох 51 гривня – це «копійки», легше махнути рукою і заплатити, ніж правильно перейти дорогу й зберегти своє і чужі життя. Вирішенням цієї проблеми, окрім превентивних заходів, мали б стати жорсткіші штрафи та невідворотність покарання.

Антоніна АНДРІЙЧУК

Фото Олесі САЄНКО