стрічка

Інституційні аудити навчальних закладів Волині: підсумки

17 Травня 2022, 18:01
Фото ілюстративне 359
Фото ілюстративне

Впродовж 2020-2021 років Державною службою якості освіти України та  її територіальними підрозділами проведено 338 інституційних аудитів шкіл, в тому числі у 16 закладах загальної середньої освіти Волинської області.

У межах інституційних аудитів якість освітньої діяльності відстежується за чотирма напрямами: освітнє середовище закладу освіти, система оцінювання результатів навчання учнів, педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти, управлінські процеси закладу освіти. Про це Район.Луцьк інформує управління Державної служби якості освіти у Волинській області. 

У 3 (19 %) закладах освіти Волині освітнє середовище експерти оцінили на першому (високому) рівні, в той час як загальноукраїнський показник становить лише 4 %  (13 закладів освіти).

 

Вищий показник високого рівня і за напрямом управлінські процеси у Волинській області – 31 % (5 закладів освіти), а загальноукраїнський –10 % (34 закладів освіти).

У нашій області систему оцінювання здійснюють на високому рівні два заклади освіти (13 %), по Україні цей показник становить 4 % (12 закладів освіти).

Відсоток закладів освіти, в яких педагогічну діяльність педагогічних працівників оцінили на першому (високому) рівні однаковий у Волинській області та Україні – 6 %.

Четвертого (низького) рівня оцінювання ні в одному напрямку не виявили у жодній із шкіл області,   де проходили аудити, що також має позитивну динаміку в порівнянні із загальноукраїнськими показниками.

Спираючись на дані інституційних аудитів, можна визначити основні тенденції у забезпеченні якості освітньої діяльності у закладах освіти, пов’язані із впровадженням реформи «Нова українська школа»:

  • реалізація компетентнісного підходу;
  • забезпечення психологічного комфорту учнів
  • розбудова здорової та безпечної школи
  • інклюзивність освіти;
  • організація освітнього простору;
  • функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

Інституційні аудити у закладах загальної середньої освіти області виявили ряд проблем, що потребують вирішення. Зокрема у сфері впровадження компетентнісного підходу до навчання є проблеми з системним запровадженням технологій компетентнісного навчання, застосуванням формувального оцінювання у базовій та старшій школі, оцінюванням навчальних досягнень учнів на основі цілей та критеріїв. Виявили також проблеми із застосуванням вчителями електронних ресурсів для пошукових, дослідницьких завдань для учнів та використанням ІКТ для формування ключових компетентностей учнів та спільних для них умінь.

Залучення педагогічних колективів шкіл до інноваційної діяльності не є пріоритетним завданням у сфері забезпечення якості освітньої діяльності в закладах загальної середньої освіти, водночас аналіз результатів аудитів підтвердив взаємозв’язок між інноваційною діяльністю вчителів та впровадженням компетентнісного підходу у процес навчання.

Аудити виявили недоліки і у застосуванні індивідуального підходу до навчання учнів. Індивідуальні траєкторії розвитку розробляються лише для дітей з ООП у межах інклюзивного навчання, причому не в усіх закладах освіти вони розроблені та не завжди враховують потреби дітей. Практика розроблення індивідуальних освітніх траєкторій для інших учнів (наприклад, тих, хто за підсумками річного оцінювання мають початковий рівень навчальних досягнень з окремих предметів та учнів-переможців інтелектуальних змагань тощо) майже не впроваджується в закладах освіти.

Обладнання приміщень шкіл та забезпечення комфортних умов праці також потребують покращення. Це стосується безпечності території, обладнання навчальних кабінетів, спортивних та ігрових майданчиків, бібліотек, ресурсних кімнат, комфортних та розділених вбиралень.

Крім цього, аудити також виявили проблеми з реалізацією стратегічного управління закладами освіти, що передбачає наявність дієвих стратегій розвитку освіти, постійного здійснення самооцінювання та коригування освітніх процесів. Експерти зафіксували, що частина стратегій є просто формальними документами, не затвердженими засновниками, з непродуманими та неузгодженими джерелами фінансування. Аудити також виявили відсутність самооцінювання та відповідних управлінських рішень, ухвалених на основі аналізу його результатів. Школи не займаються належним аналізом даних, отриманих із внутрішніх моніторингів результатів навчання учнів.

Слід відмітити, що рекомендації з вдосконалення якості освітньої діяльності за результатами інституційних аудитів надаються як керівникові закладу освіти, так і його засновнику. Засновник отримує рекомендації щодо усіх напрямів освітньої діяльності, проте переважна їх частина стосується освітнього середовища та управлінських процесів, оскільки саме ці напрями більшою мірою залежать від участі засновника в  підвищенні якості освітньої діяльності школи.

Аналіз прикладів реагування засновників шкіл на рекомендації дає можливість стверджувати, що інституційний аудит – це можливість для засновників та керівників закладів визначити основні напрямки спільної роботи для поліпшення якості освітніх послуг у громаді. Результати проведених аудитів показують, що розуміння засновником реальних потреб закладу освіти, глибокий аналіз та затвердження стратегії розвитку закладу освіти є основою для створення ефективної стратегії розвитку освіти громади та важливою складовою успішної стратегії розвитку громади в цілому.

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024