стрічка

«Після збиття малайзійського боїнга Україна постраждала від пропаганди РФ», – журналіст з Нідерландів

27 Листопада 2021, 16:21
Роберт ван дер Ноордаа 2843
Роберт ван дер Ноордаа

У дискусійній панелі на West Media Forum за участі європейських спікерів із темою «Інформаційні впливи РФ у Нідерландах» виступив Роберт ван дер Ноордаа – журналіст-розслідувач із Нідерландів з понад 20-річним досвідом, який водночас є фахівцем з питань законодавства, співзасновником компанії «Trollrensics», яка досліджує тролеферми та як вони впливають на публічну думку. 

Виступ фахівця відбувся під час першого дня форуму, 26 листопада. Про це повідомляє кореспондентка Район.in.ua.

Оскільки Роберт багато років жив та працював в Україні, він також розслідував чимало російських пропагандистських кампаній. Експерт спеціалізується на аналізі російської гібридної війни та організованих кампаній у соціальних мережах.

В Україні є досить багато історій інформаційних впливів, пов'язаних із Нідерландами, а саме – малайзійський боїнг, який збили над окупованою територією у 2014 році. Його впливи тривають і досі.

Читайте також: «Потрібно інвестувати в кібербезпеку, чого б це не коштувало», – Вайдас Салджаніус на West Media Forum

«Я почав працювати в Україні у 2004 році під час Помаранчевої революції. Протягом багатьох років я проживав в Україні та в Росії. І це цікаво, тому що я знаю політичну обстановку з точки зору Нідерландів, Росії та України. Коли почався Майдан я був шокований з того, як з'явилася вся ця пропаганда в мережах.

Я був дуже здивований тим, що робили всі ці тролі в фейсбуці, інстаграмі та інших мережах. Це не просто якісь дурні чи прокремлівські налаштовані люди, це вже промисловий масштаб», – розповів Роберт ван дер Ноордаа.

Компанія «Trollrensics» збирає дані, аналізує їх і виявляє армії тролів, організовані кампанії соціальних ЗМІ. Нині Роберт ван дер Ноордаа спеціалізується саме на цьому. Багато компаній та можновладців думають, що це корисно. Якщо зробити фабрику тролів, це може сприяти поширенню багатьох повідомлень.

Читайте також: «Соцмережі – чудове поле для маніпуляції чи дезінформації», – медіаконсультантка Олена Дуб

Роберт ван дер Ноордаа спеціалізується на російських фабриках тролів, але він аналізував такі фабрики в Туреччині, Польщі та інших країнах. Ця тема характерна не лише для України.

На думку журналіста, після збиття малайзійського боїнга, Україна та Нідерланди постраждали від пропагандистського нападу. Країни стали мішенню для російської пропаганди.

Компанія склала графік коли почала працювати фабрика тролів у Санкт-Петербурзі, а саме скільки повідомлень у твіттері вони викладали щодня, дані з 2014 року по 2018 рік. 

Боїнг збили 17 липня 2014 року. Вже наступного дня відбувся сплеск активності агенцій інтернет-розслідувань.

«Ми зробили дослідження. Ми зробили базу цих твітів. Вранці 18 липня, розпочалася кампанія. Тролі з агенцій інтернет-розслідувань та тисячі обліковок почали працювати», – додає журналіст.

Читайте також: «Локальним медіа варто знати, які наративи просуває Росія», – фахівець з дезінформації на West Media Forum

Вони створили три хештеги, яких не існувало: #КиевСбилБоинг, #Провокация Киева, #КиевСкажиПравду. 

Деякі твіти містили два хештеги, подекуди й всі три.

«Так ми можемо побачити, що це справді була організована кампанія. За 18 та 19 число кількість твітів стала 111 тисяч і було 65 тисяч твітів, саме щодо боїнга. Всі обвинувачували Київ. Кампанія розпочалася об 11 ранку і тривала рівно 24 години

Одну обліковку так і не видалили. Так звана Катя Тимофєєва. В неї був блог на живому журналі. Вона використовувала ті ж самі хештеги, що й агенція інтерне-розслідувань, але її блог ще не видалений.

У блозі вона пише про диспетчера Карлоса, який ніби-то працював в київському аеропорті «Бориспіль». Путін думав, що це був важливий доказ, що саме Україна збила літак. Він навіть сказав про це Оліверу Стоуну. Карлос ніколи не працював в Борисполі. Він не володіє ані російською, ані українською і, мабуть, ніколи й не працював. Хтось його знайшов в іншій країні і взяв в нього інтерв'ю. Він стверджує, що він отримав 40 000 доларів за те, що зробив. Але він не сказав, хто дав йому цього хабаря. 

Якщо ви проаналізуєте твіти за останні півроку, ви знайдете ту саму пропаганду. Ви знайдете ці армії тролів», – стверджує Роберт ван дер Ноордаа.

Зі своєю ІТ-компанією Роберт ван дер Ноордаа розпочав проєкт для НАТО. Зараз вони досліджують російську пропаганду проти Литви. Спеціалісти помітили багато інформації, про інциденти на кордоні. Дослідження має вийти в кінці грудня.

Читайте також: «Ми систематизовано маємо протидіяти дезінформації», – засновник проєкту «БезБрехні» у Луцьку

«Ми аналізували литовські, польські, україномовні, російськомовні, а також англомовні твіти. Цим займаються наші комп'ютерні системи. Коли у нас буде вистачати даних, ми будемо використовувати штучний інтелект та інструментарій, щоб виявити обліковки тролів», – додає журналіст.

Компанія також розробила спеціальні комп'ютерні програми для аналізу будь-яких тем. Роберт ван дер Ноордаа почав працювати з державними аналітичними центрами та університетами. Відтак, програму використовує муніципалітет Амстердаму. 

Читайте також: «Аргументи завжди сильніші за емоції», − Дмитро Крапивенко на West Media Forum

Повна програма форуму доступна на сайті. За перебігом West Media Forum можна спостерігати онлайн.

***

Ця публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Співпраця автора з Представництвом Євросоюзу в Україні будується на невтручанні в редакційну політику мережі Район.in.ua. Теми, формат, героїв обирає редакція і не погоджує з міжнародними партнерами. Всі матеріали, створені в межах такої співпраці, мають відповідне маркування, а окремі думки, висловлені в матеріалах, їх зміст є виключною відповідальністю авторів і необов’язково відображають погляди Європейського Союзу та його інституцій.

Коментар