стрічка

«Люди вірять в теорію змови, тому до них важко достукатися», – журналіст Ален Гіймольу Луцьку

27 Листопада 2021, 12:50
Журналіст Ален Гіймоль 2642
Журналіст Ален Гіймоль

У Луцьку триває шостий West Media Forum. Він проходить під лейтмотивом «Правді потрібні медіа».  

26 листопада у Європейській панелі виступив Ален Гіймоль – французький журналіст, який працює у щоденній газеті La Croix. На живу трансляцію також виходили спікери з Польщі, Франції, Литви, Нідерландів, а модерувала блок співзасновниця проєкту StopFake Ольга Юркова.

Модераторка Ольга Юркова та Ален Гіймоль
Модераторка Ольга Юркова та Ален Гіймоль

Ален Гіймоль займається тематикою міжнародної економіки, а в період з 1994-1996 років працював постійним кореспондентом в Україні, згодом писав про Помаранчеву революцію та Революцію Гідності. 

Під час West Media Forum Ален Гіймоль розповів про проблеми з якими стикаються журналісти у Франції та як впливає дезінформація на пізнання України.

«Тут немає чогось унікального для нас. Дезінформація – це тепер всесвітній феномен. Такі компанії творять хибне розуміння і про українські реалії», – з таких слів почав свій виступ Ален Гіймоль.

Французький журналіст розповів, що ті медіа, які показують нібито цивільну війну в Україні, намагаються видати українську владу, як нелегітимну. З іншого боку намагаються легітимізувати уряд самопроголошених Луганської та Донецької областей. І намагаються лобіювати зняття накладених санкції на РФ. 

За його словами, такі дезінформаційні кампанії не є цілком успішними. Адже переважна більшість французів не сприймає їх на віру, однак такі речі є впливовими на певні кола французького населення.

«Орієнтовно 20-30% населення сприйнятні до таких кампаній. Ті ж люди виходять на мітинги антивакцинації, голосують за крайньо праві чи крайньоліві партії. Вплив я оцінив би як вагомий», – закцентував Гіймоль.

За словами Алена Гіймоля, вирішальну роль у поширенні фейкових новин відіграють соціальні мережі.

«Важливою складовою французького контексту, напевно і США та інших розвинетих країн, є те, що наша журналістика тепер стрімко змінюється. Традиційні медіа переживають зміну ставлення з боку громадськості, які втрачають довіру до наших ЗМІ. Мені не просто це визнавати, але, на превеликий жаль, так воно і є», – наголосив спікер форуму.

Виступ Алена Гіймоля
Виступ Алена Гіймоля

Гіймоль говорить, що нині роль журналіста сприймається інакше. Колись люди довіряли медійникам. Вони вважали, що мовники мають принципово важливу роль в інформуванні суспільства. А тепер, коли колеги висвітлюють такі події, як демонстрації, на них нападають, відчувається агресія натовпу. 

Зокрема, під час антивакцинаторських мітингів побили декількох журналістів, які згодом змушені були відвідувати такі заходи з охороною. На інших заходах мовників сприймають прихильно, але на певних демонстраціях важко працювати.

«Ситуація надзвичайно складна. Зазвичай, люди, які виходять на такі мітинги – це ті ж самі, що вимагають зняття санкцій з Росії та підтримують проросійське бачення конфлікту в Україні», – додав Гіймоль.

Як ЗМІ реагували зі свого боку? По-перше, багато хто намагаються займатися перевіркою даних, однак це не є чимось новітнім. За словами Гіймоля, це безперечно корисна практика, але це не є однозначним і кінцевим вирішенням протидії дезінформації. Мовляв, є багато людей, які вірять у теорії змови і вони відкидають традиційні ЗМІ. 

«Відповідно ми не можемо достукатися до тих людей, які виходять на вулицю і протестують проти вакцинації просто за допомогою перевірки фактів», – наголосив Гіймоль.

Органи влади намагаються реагувати на атмосферу недовіри і, як заведено, створити державну агенцію для протидії дезінформації. Ідея полягає в тому, що агенція буде насторожі, буде пильною і стежитиме за соціальними медіями на предмет поширення фейкових новин. 

«Я вірю, що регіональні медіа можуть ефективніше протидіяти фейковим новинам, у порівнянні з національними ЗМІ. Поясню чому. Місцеві медіа ближче до своєї аудиторії і вони заслуговують на більшу довіру відповідно. Недовіра до національної преси часто коріниться у невірному сприйнятті. Журналістів національних медіа у Франції сприймають, як поплічників політичних сил. А місцевих журналістів сприймають, як пересічних людей, які живуть в місті, країні звідки вони й пишуть. Тому вважаю, що власне місцевим ЗМІ багато що підвладно. Перевірка фактів, навіть якщо й не принесе кінцевої перемоги, то журналісти виступатимуть в ролі «санітарів» соціальних медіа», – додав на завершення Ален Гіймоль.

Читайте також: «Ми систематизовано маємо протидіяти дезінформації», – засновник проєкту «БезБрехні» у Луцьку

***

Ця публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Співпраця автора з Представництвом Євросоюзу в Україні будується на невтручанні в редакційну політику мережі Район.in.ua. Теми, формат, героїв обирає редакція і не погоджує з міжнародними партнерами. Всі матеріали, створені в межах такої співпраці, мають відповідне маркування, а окремі думки, висловлені в матеріалах, їх зміст є виключною відповідальністю авторів і необов’язково відображають погляди Європейського Союзу та його інституцій.

Коментар
25/05/2022 Середа
25.05.2022