стрічка

В Польщі заблокували будівництво водного шляху Е40, до якого входить річка Прип'ять

16 Вересня 2021, 17:30
Річка Прип'ять 709
Річка Прип'ять

У Польщі заблокували будівництво водного шляху Е40. Він повинен був з'єднати Балтійське та Чорне моря через Віслу, Буг, Мухавец, Прип'ять і Дніпро

Рішення датоване 12 серпня. Про це інформує білоруське онлайн-видання «Reformation» з посилання на газету «Білоруси та ринок».

У серпні міністр клімату та навколишнього середовища Польщі Михайло Крутика відкликав дозвіл на будівництво греблі «Стяжево». На документ звернула увагу газета «Білоруси та ринок». 

Гребля «Стяжево» повинна була покласти початок будівництва каскаду на Віслі, а в подальшому створенню каналу Вісла-Мухавец, які були б ключовими для проєкту, забезпечуючи з'єднання з басейном Прип'яті.

Ідея відновлення водного шляху Е40 просувалася з середини минулого десятиліття. У Білорусі покладалися надії на збільшення обсягів перевезень річковим транспортом після реалізації проєкту. Крім того, значні кошти передбачалося залучити для створення умов для судноплавства по Прип'яті.

У Білорусі проти проєкту виступали екологічні рухи, які вважали, що природному комплексу головної річки Полісся міг бути завдано непоправної шкоди. Також під сумнів економічну ефективність проєкту ставили бізнес-союзи. За їхньою оцінкою, річкові перевезення все одно б програвали конкуренцію залізничному та автомобільному транспорту.

Спеціаліст з охорони природи білоруської організації «Ахова птушак Бацькаўшчыны» (з білоруської – «Охорона птахів Батьківщини») Сергій Зуєнок каже, що насправді кількість води у басейні Прип'яті через E40 не зменшиться.

Але зміниться її перерозподіл. Про це йдеться у матеріалі Еко.Району «Україна може втратити Полісся через водний шлях E-40, – BBC».

Щоб з'ясувати, як саме, гідрологи зараз розробляють математичну модель.

«Але зрозуміло, що там, де води не було і вона з'явиться, це вплине негативно. Наприклад, на заплавні луки чи болота, які формувалися протягом століть і чиї жителі звикли до певного рівня води. Причому постраждають не лише природні екосистеми, а й людські – у першу чергу поля та сільськогосподарські угіддя», – попереджає білоруський еколог.

Читайте також: З Балтики до Чорного моря: ціна водного шляху Е40

В Україні також є противники будівництва водного шляху Е40. Голова правління «Української природоохоронної групи» Олексій Василюк впевнений, що проєкт E40 зруйнує цикл водопілля на Прип'яті – з греблями та каналами вода вже не зможе щовесни розливатися у заплави та наповнювати прип'ятські болота.

«Під час весняного водопілля рівень води у Поліссі зростає, його болота наповнюються водою. І протягом решти теплого сезону вода поступово стікає до основного русла Прип'яті. І на цьому тримається Полісся як зелена губка в центрі Європи. Мікроклімат цього регіону залежить саме від водності Полісся», – додає він.

Натомість волога швидше стікатиме з української частини Полісся по каналізованому руслу в Білорусь.

Також Олексій Василюк прогнозує, що без водопілля Прип'яті українське Полісся почне поступово всихати.

«Це буде схоже на рекордно суху весну 2020 року, з її першою в історії пиловою бурею над Києвом. Матимемо значно сухіший клімат у Поліссі. Не буде води – от і все, не буде мікроклімату в регіоні, включно з Києвом», – каже еколог.

Серед противників відновлення водного шляху Е40 є не лише українські, білоруські та польські екологи, а й інші закордонні колеги.

«У неї природний водний режим. Якщо Прип'ять випрямлять чи на ній побудують дамби – це буде катастрофа для всієї екосистеми. Її весняні повені дуже важливі для всіх, хто тут живе, особливо для птахів і комах, якими вони харчуються», – зазначив британський еколог Адам Ештон-Батт, йдеться у матеріалі Еко.Району.

Читайте також: Будівництво водного шляху Е40 на території Білорусі: якими є екологічні ризики для України

Поглиблення Прип'яті викликає занепокоєння екологів ще й через радіацію у Чорнобильській зоні.

Британська Guardian у грудні 2020 року попереджала, що роботи на Прип'яті теоретично «піднімуть радіоактивний мул від катастрофи 1986 року, що може забруднити питну воду для 8 мільйонів людей в Україні».

 

У Міністерстві інфраструктури України з пророцтвами такого «радіоактивного Рагнароку» не погоджуються, – зазначається у матеріалі Еко.Району «Україна може втратити Полісся через водний шлях E-40, – BBC».

В Міністерстві заспокоюють: «З боку транспортної галузі України не плануються роботи на Прип'яті з перевищенням глибин суднового ходу більше, ніж фактичні гарантовані показники 1,6 метра. Змін, щодо «прискорення стоку Прип'яті», не передбачається».

Там також кажуть, що реальне відновлення E40 відбудеться лише «за наявності економічно та екологічно виваженого рішення» у кожній з трьох країн.

А оскільки проєкт має перспективи тільки за умови згоди України, Білорусі та Польщі, то нинішні політичні стосунки між країнами ставлять Е40 під питання.

Читайте також: Район.in.ua запускає розділ про Білорусь

Коментар
19/04/2024 П'ятниця
19.04.2024