стрічка

Лише 20 мільйонів на інфраструктуру Волині: чому субвенція перепала лише на стадіон у Ковелі

19 Червня 2021, 16:48
Локомотив 738
Локомотив

Волинь, згідно з розподілом Кабміном субвенції на інфраструктурні об'єкти, отримала лишень 20 мільйонів гривень, що однією з найменших сум серед усіх областей України. Кошти виділили на реконструкцію стадіону у Ковелі. 

Те, чому так сталося і якою була процедура, пояснив голова бюджетної комісії Волинської обласної ради Орест Маховський, — пише «Перший».

За його словами, якщо виділяється субвенція з державного бюджету і вона йде на обласний бюджет, то Департамент фінансів готує розпорядження ОДА, дає нам на бюджетну комісію, і далі ми її пропускаємо на ті громади, куди вона спрямовується. Тож постанова №544 викликала позитив у громадах, бо вони пригадали інфраструктурні субвенції, що давали дуже хороший поштовх до розвитку. 

«Однак те, що я бачу зараз, – ініціатива йде не від громад, а подається від ОДА. Зазвичай, головним розпорядником субвенції є Мінфін, вона спрямовується на великі проєкти, що мають термін завершення від одного до трьох років. Десь за характером субвенції вона нагадує принцип Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР). За своїм змістом ця субвенція доволі важлива. Сума, яку передбачили в державному бюджеті, – майже така ж, як обсяг ДФРР у 2021 році. Тобто, на цю субвенцію Кабмін виділив 4,1 мільярда, а на ДФРР – 4,5 мільярда. Тільки от при ДФРР збираються, обговорюють, реєструють на сайті Мінрегіону, засідає регіональна комісія, оцінює, – це ціла прозора процедура. А тут наприкінці травня виходить порядок без розподілу, і фактично через два тижні – сам розподіл. Все дуже швидко зроблено. Звідки ці проєкти взялися?» – зазначає Маховський.

Він наголошує, що, на думку членів бюджетної комісії облради, на Волині є об’єкти, які більше потребують коштів. 

«Субвенція тут напряму спрямовується на бюджети громад, бо Кабмін розписав по громадах. Тобто, навіть не через обласний бюджет. Ми проаналізували цей перелік. Бачимо, що потрапив лише один волинський об’єкт. Де він взявся? Що стало причиною обрати саме його?» – цікавиться Орест Маховський.

За його словами, у Волині зараз є великі питання по медицині. Скажімо, онкологічний диспансер, де є гостра потреба встановлювати другий лінійний прискорювач, щоб наступного року він успішно надавав послуги, а заклад отримав контракт із Нацслужбою здоров'я України, аби волиняни могли там обслуговуватися.

«І прочитавши це розпорядження, ми собі розуміли як обласна рада, що такі проєкти треба туди інтегрувати. До речі, у розподілі один із проєктів у Харківський області і є таким – будівництво комплексу обласного центру онкології. Там дві суми – разом 100 мільйонів. Тобто, ми собі уявляли, що можемо подати. Нам на онкоцентр треба зо 70 мільйонів. Але в порядку, хто може подавати, прописана облдержадміністрація», – розповідає обранець волинської громади.

Під час консультацій з ОДА, додає Маховський, представникам обларади пояснили, що «це ті проєкти, де десь були обіцянки гаранта при зустрічі з громадами, коли він до нас приїздив». Тож, очевидно, там і звучали обіцянки про цей стадіон.

«Тобто, так ОДА визначає цей порядок. У них треба питати, де інші наші не менш важливі об’єкти. Наприклад, обласна дитяча лікарня, яка гостро потребує капітального ремонту (внутрішнього і зовнішнього) та добудови приймального відділення, бо це єдиний такий дитячий заклад на цілу область, на 54 громади. Натомість маємо ще один стадіон. Так, спорт – це важливо, але ж це не найважливіший об’єкт для області, якщо дивитися навіть лише по зрізу охорони здоров’я. Це нас здивувало й обурило, але така швидкість у прийнятті порядку і розподілу говорить про те, що, найімовірніше, перелік уже склали до етапу видання постанови. Технічно, як я думаю, все робили одночасно: постанову і розподіл», – пояснює зміст документів голова бюджетної комісії.

Як зазначає Орест Маховський, ще з точки зору бюджетної комісії є парадокс –  в одній субвенції передбачені видатки за різними галузями: спорт, медицина, дороги. Щодо останніх – то є Дорожній фонд, який має свої джерела надходження (акциз від пального) і цільове призначення. Навіть у ДФРР є  чимало статей видатків, але дороги туди не вносять. Тому, як наголошує депутат, «складається таке враження, що цей розподіл – така збірна всіх звернень, які були від людей, громад, куди приїздив президент». 

Нагадаємо, торік у липні президент Володимир Зеленський побував у Ковелі. 

Більше про тодішній візит читайте: Зеленському розповіли про бажання розширити трасу М-19, яка проходить через Ковель

 

Щодо власне суми коштів у 20 мільйонів, то тут головна бюджетної комісії теж не має пояснень методики розрахунку. Наприклад, Дорожній фонд має кореляцію з протяжністю автошляхів державного рівня, а розподіл у ДФРР враховує кількість населення області і коефіцієнт депресивності (мова йде про показник розподілу податків на одну особу), тож кошти дають більш-менш пропорційно. Тоді хоч зрозуміло, чому Волинь отримала лише 160 мільйонів (хоча це однозначно мало, й обсяг ще й зменшили удвічі від запланованого через зміни у держбюджеті).

«Тут же, у розподілі за субвенцією, немає жодної логіки, структури, прив’язки до кількості громад чи населення. Це викликає непорозуміння. Але пояснення має мати, очевидно, ОДА. Бо, як сказано у розпорядженні, саме обласна адміністрація мала подавати Кабміну перелік об’єктів на розгляд. Відповідальність одноосібно на них. Жодних консультацій чи обговорень з депутататми чи громадами цьому не передувало. Тому цікаво, подавалися ще якісь об’єкти і за яким критерієм обрали саме стадіон, чи взагалі – подали лише цей один», – підсумовує Орест Маховський.

Читайте також: Два Щучини і місто залізничників: чи стане колишній «Локомотив» Ковель Ареною

 

 
Коментар
29/03/2024 Четвер
28.03.2024