стрічка

У Музеї Волинської ікони зберігається рідкісний образ «Жертвоприношення Авраама»

31 Березня 2021, 19:48
1638

Жертвоприношення Авраама – популярна тема в українському іконописі. У XIV – XVI столітті цей сюжет входив до циклу сюжетів у клеймах, пов’язаних з діяннями архистратига Михаїла, зрідка Юрія Змієборця. Як самостійна композиція з’являється у XVІІ – XVІІI столітті переважно на переділах у цокольному ряді іконостасу.

У волинських храмах майже немає ікон з таким сюжетом. Про це йдеться на сайті Музейного простору.

Походження ікони – Свято-Троїцька церква села Матейки Маневицького району. 

Твір волинського народного маляра є своєрідною реплікою картини відомого голландського художника Рембрандта 1635 року, що зберігається в Ермітажі, Санкт-Петербург. У порівнянні з оригіналом на волинській іконі ряд деталей видозмінено, спрощено, відсутні динамізм і експресія.

Сюжет Жертвоприношення Авраамом свого сина Ісаака був покликаний продемонструвати єдність Старого і Нового Заповітів, розуміння принципів християнського віровчення, корені і основи якого можна віднайти у Старому Заповіті. У Книзі Буття (22.1-19) розповідається про те, як Господь, щоб випробувати віру Авраама, наказав йому принести на спалення єдиного сина Ісаака.

Вони вирушають до місця жертвоприношення: Авраам на ослі, а Ісаак пішки, несучи дрова для жертовного вогнища. Авраам зв’язав Ісаака, поклав його на вівтар і вийняв свій ніж. У цей момент з’явився ангел і зупинив руку Авраама, сказавши: «Тепер я знаю, що боїшся ти Бога і не пожалів сина свого».

Авраам подивився вгору і побачив овна, який заплутався у хащах та й приніс його в жертву замість сина. За відданість Господь благословив Авраама всіма благами і сповістив, що від нього народиться великий пророк – Спаситель. Жертвоприношення Авраама сприймалось як принесення Господом у жертву свого сина. Ісаак, який несе дрова – прообраз Христа, який ніс свій хрест на Голгофу. Овен – символ смиренного Ісуса, який прийняв мученицьку смерть, спокутуючи людські гріхи.

Волинська ікона «Жертвоприношення Авраама» вирізняється надзвичайною живописністю. Площинне зображення ікони відступає перед реалістичними тенденціями, ікона наповнюється елементами світськості та життєвості. Сцена розгортається на тлі багатого краєвиду: сірий пагорб порослий травами і кущами, печера у коричневій горі, два великі дерева з розлогими кронами, сіро-жовті хмари на голубому небі. Своєрідний трикутник утворюється червоними локальними площинами: червоний плащ ангела, червона пов’язка на стегнах Ісаака, червоний вогонь у горщику. Горщик намальований як звичайний народний посуд – круглої дутої форми з ручкою. Лики персонажів реалістичні, з правильними рисами, чітко промальовані брови, великі очі, червоні вуста і легкий рум’янець. Прийомами світлотіні автор намагається передати анатомію тіла юнака, хоча у нього не зовсім вдало передана навіть його пропорція (короткуваті ноги, вузькі плечі).

Читайте також: Волинський краєзнавчий музей відкриває школу писанкарства


 

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
28.03.2024