стрічка

Історичне тло залізничниго полотна: хто і коли будував колії до Каменя-Каширського

17 Жовтня 2019, 07:13
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1 25680
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1

Чи помічали Ви, шановні камінь-каширці й гості міста, невеличкий, затінений деревами і кущами, будиночок на початку вулиці Ватутіна (на головному фото), недалеко від ресторану «Кальвадос»?

Одинокий, не показний і нічим не виразний, він доживає свого віку й не претендує на особливу увагу. Проте так було б, якби не його історія. А з-поміж того, він «тягне» на пам`ятку як історична споруда, позаяк це станція вузькоколійної залізниці, побудована ще в роки Першої світової війни. І хоч точної дати будівництва не виявлено, –однозначно можна твердити, що вік цього будиночка сягає ста років.

Відомо, що залізницю з Ковеля до Каменя-Каширського була побудували у 1916 році німецькі й австрійські військові. Приблизно в той же період проклали й вузькоколійку з Каменя-Каширського до Янова Поліського (нині – місто Іваново в Білорусі). Спочатку вузькоколійкою перевозили різні вантажі, а пізніше почали причіпляти й пасажирські вагони.

Вузькоколійка в Любешеві. Перша світова війна. Фото надав вчитель  з м. Любешів Олег Гапончук
Вузькоколійка в Любешеві. Перша світова війна. Фото надав вчитель з м. Любешів Олег Гапончук

Отож, щодня потяг від станції вузькоколійної залізниці в Камені-Каширському здійснював один рейс до Янова Поліського. Поїзд відправлявся о 9 год. 45 хв і прибував до кінцевої станції о 16 год. 24 хв. Пасажири проїжджали Поричани, Єзюрки, Пнівне, Деревок, Курінь, Любешів, Люб`язь, Шлапань, Дольськ, Колєно, Махро, Кужалічин і Рудськ.

Читайте такожЛюбешів колись був залізничною станцією

Станція Пнівне
Станція Пнівне

Читайте такожВузькоколійка у Рівненській області на столітніх фото

Приблизно тоді ж на Камінь-Каширщині проклали ряд вузьких колій для вивозу деревини з лісових масивів; вони пролягали через Гуту-Камінську, Крукову гору, Верхи аж до Грив`яток, відгалуження тягнулися до Полиць, Великого Обзира, Тоболів, Гути-Боровенської, Оленіна (тоді – Жирова) тощо.

Залізнична станція Верхи. Перша пол. ХХ ст. Фото із сайту Volyntimеc.com.ua
Залізнична станція Верхи. Перша пол. ХХ ст. Фото із сайту Volyntimеc.com.ua

Від камінської вузькоколійки йшла гілка до цегельного заводу в Олексіївці, поміж Грудками й Видертою до Черча, від станції Єзюрки до заводу бетонних виробів тощо.

Бетонярня біля станції Єзюрки. Поч. ХХ ст.
Бетонярня біля станції Єзюрки. Поч. ХХ ст.

Читайте такожЯкі установи діяли на Камінь-Каширщині у міжвоєнні роки

Тобто, територія краю була буквально помережана залізничними коліями. Вузькоколійкою користувались аж до 60-х років минулого століття, допоки вона не стала бездіяльна і її розібрали несвідомі й безвідповідальні люди.

Цей знак, як відголосок    відповідальної діяльності залізничників, ще міцно закріплений на опорі залізничного вокзалу в Камені-Каширському. Можливо, це символічний знак...
Цей знак, як відголосок відповідальної діяльності залізничників, ще міцно закріплений на опорі залізничного вокзалу в Камені-Каширському. Можливо, це символічний знак...

А що вже казати про залізницю широкої колії сполученням Ковель–Камінь-Каширський, котра свого часу тричі на добу перевозила пасажирів і різноманітні вантажі. Чи ба, за часів міжвоєнної Польщі маршрут потяга до Каменя-Каширського був функціональний навіть  із Варшави!

Читайте також: Як виглядала урядова колонія в Камені-Каширському

Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.
Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.

Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.
Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.

Чи ж то годиться, щоб нині, попри всі причини й навіть раціональні (а, може, й ірраціональні) розрахунки та здоровий глузд, постало питання про демонтаж залізничного полотна з Ковеля до Каменя-Каширського?

Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1

Читайте такожКовель на світлинах 100 років тому

... Чомусь подумалось, що ця убога, чудом збережена хатинка, що пережила війни і слугувала як станція вузькоколійної залізниці, вціліла для того, щоб нагадати всім нам, що історія рухається по спіралі і хто зна! – можливо, зовсім скоро маршрути з європейських столиць до Каменя-Каширського знову стануть затребуваними і функціональними, як сто років тому. Була б тільки колія!

Наталія ПАСЬ,

директорка районного краєнавчого музею

Коментар
18/10/2021 Понеділок
18.10.2021