стрічка

Порівнювати, пояснювати, але не маніпулювати: журналіст «Українського тижня» розповів про соціологічні тексти

18 Грудня 2018, 19:01
Андрій Голуб 2244
Андрій Голуб

У Луцьку на West Media Forum журналісти популярних українських видань поділилися досвідом роботи у нішевих галузях.

На що звертати увагу під час ознайомлення з результатами соцдосліджень, як подавати матеріал читачу та при цьому уникати маніпуляцій розповів кореспондент журналу «Український тиждень» Андрій Голуб. 

Оскільки це видання співпрацює з лондонським «The Economist», то на основі зарубіжних матеріалів було чому навчитися.  Тож, акцентувавши увагу на основних аспектах, ми виділили топові рекомендації та зауваження журналіста.

Читайте також: У Луцьку відгомонів третій West Media Forum

Для того, щоб розібратися в темі, пов’язаною із соціологічними  дослідженнями, не завадить коментар людини, яка причетна до цієї сфери і здатна дати свою оцінку, прокоментувавши результати. Адже матеріал в будь-якому випадку повинен бути доступним та зрозумілим читачеві. З матеріалів певного соціологічного центру, якому можна довіряти , «витягати» багато нової інформації. Вона буде різноманітна та неповторювана. Та, за словами Андрія Голуба, зазвичай журналісти не беруться за цю справу.

«Є соціологічні центри, які випускають багато досліджень. Ти знаходиш матеріал, який потрібен тобі. Тільки тоді читаєш решту і натрапляєш на величезний масив цікавої інформації. Її ніде не публікують, цим просто ніхто не займається», – говорить Андрій Голуб.

 

Читайте також: «Мене проперло від того, що я побачив», – Остап Дроздов про Музей Корсаків

Перевантаженість тексту цифрами – ще один недолік, який спотворює сприйняття написаного. Пересічному читачу, так би мовити, не комфортно споглядати картину, яка просто майорить числовими даними.

На допомогу в цьому випадку приходить інфографіка. Здавалось би, візуалізація цифр – можливість осягнути цей непосильний для читацького ока тягар. Та, коли її перенаситили інформацією, вона стає просто нечитабельною.

«Уявімо, ви зробили інфографіку, але розумієте, що варто внести якісь уточнення, пояснення того, що намальовано. В такому випадку просто перероблюйте, бо сенсу не буде»

Соціологією можна маніпулювати, але робити цього не варто. Це як з виборами – рейтинг ніби-то є, визначил кандидата, що лідирує, але половина українців навіть не визначилася за кого віддасть свій голос. Тобто тут намагаються маніпулювати свідомістю людей.

Також, продовжуючи тему написання текстів на базі соціології, Андрій Голуб згадав про скандал щодо соціологічних досліджень GFK у 2014-2015 роках на території Криму. Він зазначив, що шквал негативу розгорівся не через те, що провели «українське опитування в Криму, а через те, що воно було телефонним».

«Приміром, вам телефонує людина, говорить, що проводить опитування, а ви не знаєте хто це і як ваша відповідь вплине на подальший розвиток подій. Тобто користь та результат такого опитування нульовий», – переконує Андрій Голуб.

Тож для того, аби дані соціологічного дослідження не зіграли проти вас і не ввели в оману читачів, варто радитися з фахівцями та дізнаватися, як проводили опитування, яким чином воно проходило та ще деякі інші аспекти. А знайти їх можна серед досвідчених, авторитетних, а головне перевірених соціологів. Можливо, серед них знайдуться і ваші друзі.

Читайте також: Перше, друге і компот: Сергій Штурхецький розповів про фуд-журналістику

Коментар
14/07/2024 Неділя
14.07.2024