Медіаринок змінює правила

На наших з вами очах за три дні з'явилася нова норма – українські редакції створили різні варіанти читацького фінансування.
Це сталося після того, як США зупинили фінансову допомогу багатьом українським організаціям, у тому числі й незалежним медіа. Ця заморозка поставила під загрозу існування багатьох редакцій, включаючи й наш «Район».
Втім, ця криза стала першим кроком до оздоровлення медіаринку, коли за продукт платить споживач. Тобто в нашому випадку, читачі оплачують новини. Не за горами той час, що за якісну інформацію ми будемо платити як за продукти в магазині.
Так уже читає весь світ. Наразі в Україні йдеться переважно про формат фінансової підтримки улюблених редакцій від вдячних читачів.
Читайте також: USAID призупинився, щоб Київ задумався
«Друзі Району» – наша відповідь на виклики часу
Тож з радістю і тривогою презентуємо вам сторінку «Друзі Району», через яку можна оформити своєрідну абонплату і стати фундатором нашої редакції.
Наші серця досі гріють кампанії, коли ми коштом читачів запустили сайти Район.Історія і Район.Культура, і віримо, що наші шанувальники відгукнуться і цього разу.
Чому ми такі впевнені?
За 10 років навколо редакції склалася міцна спільнота, яка разом з Районом за останні років 4 зробила не одну хорошу справу. А головне, що цінність незалежної журналістики нашим читачам не треба пояснювати.
В нашій редакції працює кілька десятків професіоналів, які віддані своєму покликанню і сумлінно працюють щодня на 63 сайтах нашої мережі. Кожний і кожна з нас постійно вчиться, щоб якість публікацій на Районах була найвищої проби.
Підготовка до нової реальності
Насправді Район почав відчувати проблеми ще восени. Як я писала у своєму дописі «Трампункт», «всі принади цього «морозу» ми відчули авансом: вже восени було переважно «Ні» на наші грантові заявки».
Тому ще з літа ми почали готувати «план Б». Якщо пригадуєте, на День журналіста ми запустили на сайті читацькі гонорари. Це була спроба говорити з аудиторією відверто: «За інформацію завжди хтось платить, тож це може і має робити читач».
З 6 червня по день X ми отримали рівно 100 гонорарів від читачів – разових і з підписки. Це мало чи багато? Я вважаю цілком пристойно, коли дивитися на ситуацію в Україні. Хоча ціль була в десять разів більшою – 1000.
Подальша стратегія
Щоб вся наша екосистема працювала безперебійно, нас забезпечує фінансами дві команди: рекламний і грантовий відділи. Обидві працюють на межі сил. Тому сьогодні ми підсилюємо нашу бізнес-модель відділом читацького фінансування.
Нам у 2024 році вдалося знайти два донори в ЄС, зокрема Європейський фонд за демократію (EED), які дали нам не просто грант – це справжні інвестиції в майбутнє, адже це кошти на технології і розробку бізнес-моделі. але наголошу: не йдеться про зарплати журналістів, лише оновлення сайту, технічні рішення для покращення користувацького досвіду і розробку бізнес-моделі.
«Наша стратегія проста як двері: диверсифікуйся або помри! А ще: оптимізуйся на вчора!»
За 7 тижнів після запуску нам вдалося отримати 91 підписку – наші читачі засвідчили свою підтримку щомісячними внесками! Крім підписок є ще й разові внески, і разом все складає 101 сотню таких підморгувань: ми з вами!
Читайте також: Час підтримати гривнею те, що любиш
Чому читацьке фінансування?
Вивчаючи світовий досвід, ми розуміємо, що найбільш поширені бізнес-моделі видавців сьогодні включають:
- Безплатний контент з монетизацією через рекламу
- Фріміум-модель: безплатний базовий доступ, платний преміум-контент
- Підписку: щомісячний доступ до повного контенту
- Спонсорований контент: партнерські матеріали від брендів
- Мембершіп (членство): підтримка медіа через регулярні внески від спільноти
В Європі, як кажуть колеги, для нормальної роботи медіа треба мати «три з половиною джерела доходу», тому всі комбінують, експериментують, але обов'язково працюють з читацьким фінансуванням.
Читайте також: Платити за контент – це норма
Наше бачення мембершіпу
Ми зупинилися на членстві і 4 роки готували і читачів, і команду до такого кроку. Модель «Друзів Району» побудована на принципах:
- Регулярні внески від аудиторії
- Доступ до всього контенту
- Побудова спільноти навколо медіа
- Можливість впливати на контент
- Долучення до закритих заходів та обговорень
Запрошуємо долучитися!
Після нашого запуску багато хто з вас спитав: «Невже ви не постраждали?» Так, ми теж постраждали, але завдяки завчасній підготовці та підтримці європейських донорів, ми продовжуємо роботу і розвиваємо нову бізнес-модель.
Сьогодні ми відчуваємо величезну вдячність всім, хто підтримав, спрямовував і підказував. Всім, хто спитав «як ви?».
Тому запрошуємо вас:
- Стати Другом Району через оформлення абонементу підтримки
- Замовити рекламу свого бізнесу на улюбленому «Районі»
Ми віримо, що разом зможемо не лише вистояти в цей складний час, а й створити стійку модель незалежної журналістики в Україні. Адже, як нам вже сказали понад 100 разів: «Район – то любов!».
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром