П'ять екологічних лайфхаків Кракова для відновлення Херсона: переробка — наше все
Внаслідок війни та окупації екологічні збитки, які нанесла Російська Федерація Херсонщині, вкрай великі. Наприклад, за інформацією Державної екологічної інспекції Південного округу, у період з 24 лютого 2022 року по 1 жовтня 2023 року загальна сума розрахованих збитків внаслідок забруднення атмосферного повітря Херсонщини склала понад 144 837 213 000 гривень. Розмір шкоди, завданої херсонським ґрунтам внаслідок дій росіян станом на 1 жовтня 2023 року складає вже понад 1 874 627 000 гривень. Щотижня Держекоінспекція обраховує збитки, завдані довкіллю на Херсонщині — і щотижня ці суми вражають. Російські окупанти нанесли величезну шкоду і херсонським ґрунтам, і повітрю, і водам, а наразі продовжують це робити: обстрілами деокупованих громад та своїми діями в окупації.
Втім, війна та окупація закінчаться — і настане час, коли потрібно буде відновлювати втрачене. Відновлення без впровадження системних заходів збереження навколишнього середовища не матиме сенс. Із однієї з найбільш чистих областей Херсонщина завдяки росіянам швидко перетворилась на найбільш замінований регіон і один із найбільш забруднених: особливо після підриву росіянами Каховської ГЕС. Тому постане необхідність впровадити такі заходи, які дозволять і очистити навколишнє середовище, і підтримувати його стан. Пропоную вам п'ять екологічних лайфхаків з Кракова, які точно дозволять зробити Херсон чистішим і наблизити херсонців до остаточної Перемоги і остаточного відходу від російських і радянських традицій.
Паперові пакети. Звичайні пакети в Польщі також продаються, але їх настільки мало, що вони майже непомітні. В більшості магазинів вам запропонують саме паперові: в них запаковують і продукти, і одяг, і все інше, що є у продажу. Перший поліетиленовий пакет я зустріла лише на 5-й день перебування у Польщі. Зменшення обігу поліетилену значно поліпшує стан довкілля, адже паперові пакети і утилізуються, і переробляються набагто легше.
Паперові «трубочки» для пиття. Такі трубочки є і в Україні, але в Польщі я інших не бачила: я не зустріла тут пластикових. В наших закладах харчування можна побачити пластикові трубочки — часто загорнуті в папір, але ж самі вироби пластикові. Та навіть на фото ви можете побачити, що не все ідеально: сам стаканчик пластиковий.
Екологічний транспорт. Це стосується не лише обігу велосипедів та електричних самокатів, а й громадського транспорту: в Кракові він максимально екологічний. Тут не зустріти старих моделей автобусів, які забруднюють повітря, а екологічний транспорт ще й маркований відповідно — аби побільше людей знали саме про турботу про навколишнє середовище.
До речі, щодо екологічності транспорту Краків має особливі умови. Краків став першим містом у Польщі, яке має Зону чистого транспорту. Зона чистого транспорту (Strefą Czystego Transportu, SCT) — це екологічний метод, що вже використовується в Європі для покращення якості повітря й піклування про здоров’я мешканців. Про це повідомляє UAinKrakow.pl з посиланням на міський портал.
Створення Зони чистого транспорту означає обмеження в’їзду до міста автомобілів, що викидають найбільше забруднюючих речовин, зокрема старих бензинових і дизельних моделей, які не відповідають мінімальним вимогам сучасного стандарту викидів.
Для найкращого результату територія Зони чистого транспорту Кракова збігається з його адміністративними межами.
Коли запрацює Зона чистого транспорту в Кракові
- Перший етап припадає на 1 липня 2024 року. Тоді в місто не в’їжджатимуть найстаріші, найбільш забруднюючі повітря автомобілі, яким 30 років і більше. Транспортні засоби, зареєстровані після 1 березня 2023 року, будуть підпадати під суворіше обмеження – відповідати сучасному стандарту складу викидів.
- Другий етап розпочнеться з 1 липня 2026 року, і включатиме обмеження на в’їзд бензинових автомобілів старших 26 років і дизельних старших 16 років. Тобто кожен автомобіль має відповідати останньому стандарту складу викидів.
Від заборони на в’їзд звільнили автомобілі осіб, старших 70 років, та людей з інвалідністю. Без обмежень їздитиме транспорт силових служб, рятувальників і спецтехніка, наприклад, екскаватори чи фудтраки.
Зона поширюватиметься на всі транспортні засоби й з-за меж міста та країни. У Польщі планується запровадження таких зон в інших містах.
Херсон цілком може брати приклад Кракова — планувати можна вже зараз, адже проблема транспорта для Херсона вкрай актуальна вже доволі давно. А після пограбування росіянами всього автобусного парку — тим більше.
Туалетний папіз із переробленого паперового посуду. Можливо це польський тренд, а можливо — тих брендів, які працюють тут, але в МакДональдс ось такий туалетний папір: із переробленого паперового посуду. Це економіно і для бізнесу, і для навколишнього середовища. Традиційно про екологічність роботи повідомляють наліпки, які також додають, що завтра залежить від нас.
Екологія стосунків. Це мабуть перше, що кинулось в очі в Польщі, яку я і без того люблю. По-перше, невимовна любов до Польщі та її історії. Це відчувається: в розмовах, в кількості літератури та преси, де дуже багато історичної тематики і вона в моді.
По-друге, навіть незнайомі люди посміхаються один одному і за замовчуванням ставляться позитивно. Тут раді допомогти. За два тижні я не почула жодного хамства від поляків. Щоправда, я російською не розмовляла.
По-третє, дбайливе ставлення до всього і всіх навколо. Це одна з особливостей поляків, яку я давно помітила. Вони дуже дбайливі до дітей, багато уваги приділяють їхнім інтересам. Релігія посідає особливе місце в їхньому житті, але не є догмою. Тут варто зазначити і дуже потужну підтримку українців: від бордів і прапорів на будівлях до фінансової та психологічної підтримки. Цієї легкості життя і водночас дуже сильної любові до своєї землі нам часто так не вистачає.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром